26 de juny de 2010

Sóc fan de... fer història

La Generalitat va presentar el passat divendres la nova campanya de turisme que s'emetrà a través de la televisió, la ràdio, la premsa i en mitjans digitals i que té com a principal objectiu incidir en el públic espanyol i català. Amb el lema Sóc fan de Catalunya, evolució de l'eslògan de l'anterior campanya Fes-te fan de Catalunya, la promoció compta amb cares conegudes que podeu veure pels carrers i espais del nostre païs com el xef Ferran Adrià, el dissenyador Custo Dalmau, la nedadora de natació sincronitzada Gemma Mengual, el tenor Josep Carreras i ... La varietat dels 'admirables' escenaris presents en els espots publicitaris pretén oferir una imatge de qualitat i identitat pròpia. He callat ex professo el nom d´un dels participants en aquesta campanya publicitària. De qui es tracta? Quin és l´històric escenari que l´acompanya i per què forma part de la nostra identitat? Creieu que la tria és casual o que hi ha alguna relació entre l´activitat professional del personatge i l´edifici? Ens ho podeu explicar tot plegat? Mireu atentament el vídeo promocional i descobriu un cop més la relació que hi ha entre el món clàssic i la publicitat.

17 de juny de 2010

Premis Blocs Catalunya 2010

Tot just acabem de fer balanç del nostre primer periple i el Vaixell ja reclama la vostra atenció i recolzament: enguany ens presentem al Premi Blocs Catalunya en la seva 3a edició. El període de votació popular determinarà els finalistes de cada categoria. En aquest procés, es podrà votar els blocs i també es podrà valorar les entrades publicades pels blocs que participen al concurs. Aquest doble sistema té la finalitat de fomentar i premiar no només el bloc com a unitat, sinó també els continguts i la constància dels blocaires. Cada 5 valoracions ("M'agrada") que rebi una entrada suposaran 1 vot per al bloc. El sistema només permetrà votar una vegada un mateix bloc i/o un mateix post o entrada

Si t’agrada El vaixell d´Odisseu, pots votar la seva candidatura a Premis Blocs Catalunya dins la categoria d’Educació, des d’avui a les 9 hores fins el dia 9 de setembre a les 24 hores. Per votar només has de clicar aquí. Moltes gràcies!

16 de juny de 2010

Fent balanç

Acabem el curs i és temps de fer balanç. Enguany ha estat un any important: el 7 d´octubre vam fer l´avarada d´un vaixell molt particular amb la il·lusió de navegar pels mars, sovint desconeguts però sempre sorprenents, del món clàssic. Els vents (impulsats per algun déu amic) han estat favorables durant aquesta travessia i hic et nunc, abans d´ancorar la nau durant els mesos de calitja, cal repassar el que ens ha donat de bo. Us he d´agrair a tots, tripulants de 4t i de batxillerat, que hàgiu remat amb tanta força i convicció. Felicitats! Cadascú a la seva manera ha sumat el seu esforç i la feina feta a dia d´avui només té sentit i valor si en fem aquesta lectura. També vull donar les gràcies a qui puntualment ha col·laborat amb valuoses aportacions en forma d´entrada, suggeriment o mirall. A tots, plurimas gratias!

Descanseu i carregueu les piles perquè al setembre ens tornarem a embarcar. Encara ens resta molt per fer en aquest viatge que de ben segur ens seguirà regalant moments per recordar. Jo ja he fet balanç, ara us toca a vosaltres amb els vostres comentaris.

PS: si aquest estiu voleu fer una volta per la coberta del Vaixell, trobareu alguna que altra sorpresa. Seguim en actiu!

Curs 2009-10

- Introducció de les TIC a l´aula de Clàssiques.

- 104 entrades, de les quals 32 han estat publicades per vosaltres.
- més de 10.000 visites
- 2.000 comentaris






Textos de creació literària: In extremis vitae, Pensaments d´Ícar, Nis i Escil·la


Conferències: De la Grècia clàssica als Pirineus, Conferències a la UB

Les entrevistes del Vaixell: Astèrix


13 de juny de 2010

Prometeu, l´Odissea i Eurídice al Grec 2010

El Festival Grec de Barcelona 2010 alça avui el teló amb la representació al Teatre Grec (marc incomparable!) d´un Prometeu versionat pel dramaturg alemany Heiner Müller en traducció al català de Feliu Formosa, dirigit per Carme Portaceli i protagonitzat per l´actriu Carme Elias. Només s´en fan tres funcions, fins dimarts. La Margalida ha publicat a El Fil de les Clàssiques una entrada molt completa sobre aquest Prometeu. Llegiu-la! El proper diumenge 20 de juny ens espera (també al Teatre Grec!) una lectura homèrica: fragments de l´Odissea en traducció de Carles Riba. Sota la direcció d´Antonio Calvo, l´actor Lluís Soler i la guitarra d´Eduard Iniesta posen veu i música al mític viatge d´Ulisses i recuperen el caràcter oral de la primera gran obra de la literatura èpica occidental (us deixo l´enllaç a l´article que El Fil li dedica). Del 24 al 27 de juny al Teatre lliure (Sala Fabià Puigserver) podrem veure una Eurídice del director britànic Bijan Sheibani. El director de la jove companyia ATC revisa la història d´Orfeu i Eurídice en un muntatge a cavall entre el mite clàssic i la història d´Alícia al país de les meravelles de Carroll. Eurídice, enamorada d' Orfeu, rep les cartes amb consells per al casori que li envia, des del món dels difunts, el seu pare mort. En obrir una d'aquestes cartes Eurídice cau per una llarguíssima escala i va a parar a l'Hades. Com ho farà per tornar?
Com veieu, el món clàssic impregna les arrels de la nostra cultura aquí i allà. Si teniu l´oportunitat de veure algun d´aquests espectacles (potser als pares els hi ve molt de gust), aprofiteu per posar en pràctica el que heu après.
Per escalfar motors aniria molt bé que ens recordéssiu qui és qui. Qui és Prometeu i quina la seva història? A quina reflexió ens condueix? I Odisseu...quantes dificultats va haver de passar per reconèixer-se com a ésser humà? Què en penseu a priori d´un espectacle basat exclusivament en la paraula i en la música, sense acció dramàtica? I Eurídice? Quina és la seva tragèdia i la del seu estimat? Que no ho podia tot, l´amor?

12 de juny de 2010

Tot reivindicant els clàssics

En Carles Cervelló m´ha fet arribar aquesta preciosa entrada que ha escrit com a reivindicació (que no justificació) dels estudis clàssics. Per què cal mirar el món també amb ulls clàssics? La resposta, tot seguit. Nosaltres, des del nostre particular vaixell, li agraïm enormement aquesta aportació i el convidem a continuar col·laborant en aquest projecte que amb tanta il·lusió segueix navegant per aquests mars del segle XXI. I se´m passa pel cap que potser haurem de demanar en el futur que persones vinculades o no al món educatiu ens escriguin periòdicament les seves opinions sobre la importància d´estudiar i conèixer les cultures clàssiques -les nostres arrels com molt bé diu en Carles- hic et nunc. És un debat necessari que de ben segur enriquirà la percepció que tenim del món i ens ajudarà a entendre´l millor. Què us sembla? Què n´opineu, vosaltres? Gràcies, Carles, per sumar esforços.

TOT REIVINDICANT ELS CLÀSSICS

9 de juny de 2010

El cos humà i les seves arrels clàssiques

Els alumnes de 4t hem estat treballant les arrels clàssiques del llenguatge científic relacionat amb el cos humà i voldria proposar un petit repte per als alumnes de 1r i 2n de batxillerat (i per als que hi vulgueu participar -inclosos nosaltres, és clar!-): en el PowerPoint que veureu a continuació hi ha una sèrie de fotografies de parts del cos i m’agradaria que em diguéssiu quin és l´ètim corresponent en grec i en llatí. Endavant!

Mireia Reyes
4t ESO

6 de juny de 2010

Bonam fortunam habeatis!

És temps de comiats. Arribades aquestes dates, els alumnes de 2n tanquen un capítol important del llibre de la seva vida per encetar-ne un altre que barreja, com ja ha passat en altres ocasions, la il·lusió amb l´incertesa, la nostàlgia pel que deixen enrere (que és molt!) amb l´alegria del canvi. Tots hem compartit moments, bons i no tan bons, però el balanç és positiu. Jo els vull agrair aquests dos anys i quina millor manera que amb aquesta entrada, la número 100!, del nostre bloc que va començar a navegar tot just fa vuit mesos. Felicitats a la Laia, l´Irene, l´Ariadna, la Noemí, l´Anna, la Xènia, la Júlia, l´Alba, l´Adrià, en Lluís, en Víctor, la Roche, l´Anna, la Mari i la Núria. Que tingueu sort en aquesta nova travessia que ara s´inicia. Com diu el nostre estimat Kavafis, pregarem perquè el vostre camí sigui llarg, ple d'aventures, ple de coneixença.
M´acomiado de vosaltres amb unes fotografies de la nostra visita a Tarragona del passat dimarts (hi faltava, però, una Anna). Plurimas gratias ab imo corde vobis ago.


Jordi

5 de juny de 2010

Oh, Venus!



Aquí teniu una cançó amb un clar referent clàssic: Venus, del cantant nord-americà Frankie Avalon. Avalon, que va despuntar a la dècada dels 50, va conèixer l´èxit de la mà de balades com la que tot seguit podeu escoltar, tot un fenòmen de popularitat fan de l´època. Si llegiu atentament, segur que us recordarà un bell mite grec del que n´hem parlat a classe. Quin? Com relacioneu la lletra d´aquesta cançó amb el relat grec? Quin àmbit governa i tutela la poderosa Venus? Creieu que l´amor és un dels motors que mouen el món? Per què? Qui de vosaltres pot escriure una Invocació o Himne a Venus en el seu comentari? Què li demanaríeu?

Hey, Venus! Oh, Venus!
Hey, Venus! Oh, Venus!
Venus, if you will
Please send a little girl for me to thrill
A girl who wants my kisses and my arms
A girl with all the charms of you
Venus, make her fair
A lovely girl with sunlight in her hair
And take the brightest stars up in the skies
And place them in her eyes for me
Venus, goddess of love that you are
Surely the things I ask
Can't be too great a task
Venus, if you do
I promise that I always will be true
I'll give her all the love I have to give
As long as we both shall live
Hey, Venus! Oh, Venus!
Make my dreams come true
Hey, Venus! Oh, Venus!


Algú ens la tradueix?

1 de juny de 2010

El vídeo de Statuae, per fi!

S´ha fet esperar però ha valgut la pena. Aquí teniu íntegre el vídeo de l´obra de teatre que els alumnes de Llatí de 4t van representar el passat 18 de maig a la Sala d´Actes de l´escola. Gràcies pel muntatge, Cesc! Em sembla que la BSO de la pel·lícula Golfus de Roma estarà per sempre associada a aquest text tan estimat per molts professors de clàssiques. Plaudite, plaudite!