14 de març del 2017

Èdip rei o la impagable al·legoria de l'infortuni


Avui, 14 de març, els alumnes d'humanitats de batxillerat de l'escola hem assistit, al Teatre Joventut de L'Hospitalet, a l'adaptació que la companyia teatral gaditana El Aedo ha fet de la tragèdia grega Èdip rei, obra cabdal d’un dels dramaturgs atenesos més destacats, Sòfocles.

    


Tots plegats hem pogut gaudir d’aquest drama amb desenllaç fatal. Si bé la història del tebà Èdip ja era coneguda per tots nosaltres, certament l'espectacle ha estat diferent i especial, ja que amb només quatre actors s’han cobert tots els personatges, fins i tot amb un cor ben original… Bufa, quina feinada! Els actors han preservat l’essència de l’obra amb detalls molt simples però alhora significatius, com ara el doble paper que ha jugat el cor, amb aparicions en els diferents estàsims però també en alguns episodis. A diferència de la tragèdia original, però, l’ordre d’aparició de certs personatges i fets ha variat atès que es tractava d'una adaptació, tot i que el missatge principal del text s’ha conservat amb tota la seva força: la veritat sempre veu la llum, mai queda amagada; tot i que a vegades preferiríem no assabentar-nos de la veritable realitat, com n’és el cas d’Èdip. Aquesta és la ironia dramàtica i funesta dels versos de Sòfocles.





Gràcies a Creont, Iocasta, Èdip i la resta de personatges hem pogut experimentar una sentiment de catarsi, sobretot en el discurs final del maleït rei en què ell mateix comprova amb gran sofriment que el destí no es pot canviar, que els déus mai no s’equivoquen i que l’home és un llop per a l’home. Plegats, hem pogut patir el suplici d’Èdip en assabentar-se que ell havia donat mort al seu pare Laios, que s’havia casat amb la seva mare i que havia engendrat els seus propis germans.

Per acabar, donar les gràcies a la Societat Catalana de Teatre Grecollatí per aquesta iniciativa i a la companyia El Aedo per oferir-nos l’oportunitat de veure aquesta obra i la seva magnífica interpretació. I és que els clàssics són tresors que ens guarden històries apassionants amb un caràcter alliçonador, de les quals en podem aprendre molt, i que ens permeten reflexionar sobre situacions de la nostra pròpia vida quotidiana. Una magnífica experiència!

P.S.: Esperem que els companys de 4t gaudeixin també demà del Miles gloriosus de Plaute que aniran a veure.


Kènia Sanz
Ana Martínez
Batxillerat humanístic


29 comentaris:

Anònim ha dit...

Kalispera!
La veritat és que en el món del teatre és difícil interpretar una obra de diversos personatges amb pocs actors, i és d'agraïr la bona feina que han fet avui. I també dir que s'ha de tenir experiència per posar-se en el paper com ho han fet aquests actors. Com han dit, hi havia certs moments de l'obra que estaven una mica modificats i en algun moment em sorprenia però, tret d'això, ha estat molt bé. Una interessant versió del mite. Ve de gust sortir de les classes de tant en tant per aprendre d'altres maneres.
Valete!

Anònim ha dit...

Salve tripulants!
Quina sorpresa amb l'actuació , estava molt ben motada a nivell escenogràfic i de la manera que han representat els personatges aquelles escenes que requereixen una dificultat , com per exemple , quan Èdip es cec , relacionen la foscor amb el fet de que no pugui veure amb un llençol negre que tapa el rostre de l'actor , o el cor amb les màscares blanques , que estaven molt ben fetes i el grup en general , molt ben representat en tots els aspectes.
No obstant, la ronda de preguntes ha sigut breu ja que tenien que fer una altre interpretació però ha sigut interessant poder parlar de primera mà amb ells. Totalment recomanable per a tots els públics , jo almenys he pogut seguir el fil del argument gràcies al treball a classe , que s'agraeix per no quedar en evidència davant de 200 persones com avui una noia que ha preguntat : sic: "que es eso con máscara de ahí atrás?"En tots els àmbits molt ben representat i molt content.

Anònim ha dit...

Salvete!
Bona entrada, noies! Ha sigut increïble poder veure una actuació tan bona sobre una història estudiada a classe. També m'ha agradat el fet de que els personatges, al final, responent preguntes, haguessin destacat la idea de poder relacionar la història amb la vida quotidiana actual. Definitivament, una sortida molt positiva.

Anònim ha dit...

Salvete!
La sortida va estar molt bé, realment la interpretació del mite d'Èdip per part d'aquesta companyia està molt ben preparada i estructurada, i la selecció del fragment de la història està molt ben fet. Una manera més amena per apendre.

Vale!

Anònim ha dit...

Salvete!
Personalment el mite d'Èdip m'ha agradat molt, i la representació teatral que hem vist encara més. La emoció que els actors han posat és incomparable a simplement llegir la obra. Amb aquesta representació he pogut fer-me una idea de com hauria passat la història i també com la veien en l'antiga Grècia.
Encara que hi hagi hagut canvis en comparació a l'original, com en la durada, el missatge original de l'obra s'ha mantingut; la veritat sempre veu la llum.

Unknown ha dit...

Salvete tripulants!

Aquesta obra ha estat una representació molt coherent de la història d'Èdip. Allò més sorprenent és que amb només quatre personatges han pogut crear un entorn molt similar al mite i han pogut transmetre determinades emocions als espectadors. La part en la que apareixia el "poble" era molt emocionant pel fet que donava més emoció i por al públic per tal de captar la seva atenció.

Anònim ha dit...

Salvete omnes!

Sincerament l'obra que vam anar a veure ahir em va agradar molt, crec que estava molt ben feta i que van aconseguir arribar al públic a través de la seva interpretació magnifica.
Per mi l'obra se'm va fer curta, em vaig quedar amb ganes de veure més, però suposo que va ser perquè a l'haver estat tant de temps treballant-la a classe i que només se centressin en una part d'aquesta, va fer que em deixes amb ganes de veure més. Els actors em van encantar, sobretot em va agradar molt el seu cor, el vaig trobar molt original.
En conclusió em va agradar molt i si tingués l'oportunitat de veure la continuació d'Antígona, aniria a veure-la sents dubte.

Valete!

Anònim ha dit...

Salvete
Desprès d’haver escoltat i comentat l’obra a classe, m’havia fet una pròpia idea de com eren els personatges, doncs un cop vistos a l’obra en directe se’m va fer una mica estrany.
A més, ja que vam treballar la història completa a classe, em va resultar curta.
Però de totes maneres em va agradar molt. Els actors van fer-ho d’allò més bé.
El personatge que trobo que ho va fer millor, va ser el cor, per la coordinació que van tenir alhora de parlar tots junts; i desprès opino que el rei Ètip va ser un personatge amb molta força.
Ara que ja he vist l’obra d’Èdip rei segurament m’agradaria veure l’obra d’Antígona.
Valete

Anònim ha dit...

Salvete tripulants !!
Ahir en el teatre em va agradar molt poder veure la tragèdia d'Èdip Rei. Va ser una obra que des del minut 0 va estar impressionant, els actors, la il·luminació, la música... També la història la vaig poder seguir correctament, gràcies a les classes prèvies que vam dedicar a explicar-la. La tragèdia d'Èdip, ja la coneixia, però molt per sobre. Sort que l'he pogut entrar més a fons.
L'adaptació va ser molt adient i van saber adaptar-se a les coses que eren més difícils de representar.
La recomano a veure qualsevol persona que vulgui passar un bon rato i per qui no sàpiga l'obra, conèixer-la.!!!!!!!
Valete!

Anònim ha dit...

Salvete tripulants!!
Va estar un matí genial!! Crec que no m'equivoco si dic que teníem tots moltes ganes de veure l'obra, ja que a classe havíem treballat molt la història d'Èdip i teníem ganes de veure-ho amb els nostres ulls!! L'obra va complir totes les meves expectatives, que estaven molt altes... jejej! Va ser una adaptació increïble, que, a més, comptava amb un cor d'allò més original!! També penso que és una molt bona adaptació del mite d'Èdip, ja que en cosa d'una hora desenvolupen el més important de la seva història. Tant de bo poguéssim gaudir més sovint d'obres com la que ahir vam anar a veure!
Valete!!

Anònim ha dit...

Salvete!!
L'altre dia, nosaltres, els de llatí i grec, vem anar a veure aquesta obra
La companyia que la va representar, ho va fer d'una manera molt interessant, amb el cor que sortia en moments essencials de l'obra. En a mi personalment m'ha agradat molt tal qual com la van representar, i els efectes de llum i altres coses li van donar un toc més dramàtic.
Valete.

Anònim ha dit...


SALVETE!

L'obra d'Èdip rei em va agradar molt ja que la mitologia m'encanta i poder veure el contingut que vam treballar a classe al teatre va ser fantàstic. A més a més els actors van interpretar el seu paper per tal de transmetre als espectadors i això és genial. Tot i que una hora em va semblar poc i m'hagués agradat que durés més i que representessin més parts de la història. Sense dubte tornaria a repetir!!.

Maria Zarzoso ha dit...

Salvete!

Malauradament no vaig poder assistir a la representació teatral, però, m'hagués agradat molt.
Pel que m'han comentat els meus companys, aquesta adaptació dramàtica ha estat a l'alçada de la gran producció de Sòfocles, "Èdip Rei". Personalment considero aquesta peça una veritable obra d'art no només per la seva intensa trama farcida de desgràcia sinó que també és d'admirar pel missatge que transmet, una paradoxa lligada amb el destí.

Anònim ha dit...

Personalment, l'obra em va m'agradar molt; estava molt ben treballada i es veia que ho havien preparat molt bé. L'orbra s'hem va fer molt curta i força entretinguda. crec que el relat d'Èdip rey es quelcom que tots hem d'haver vist o sentit algun cop al llarg de la nostre vida.

valete !

Anònim ha dit...

Salvete!!

La veritat és que em va agradar bastant l'obra, crec que estava molt ben preparada i els actors estaven molt ben informats. Tot i que hi ha diverses versions de la història d'Èdip, tant els actors com el director, la van saber interpretar molt bé. M'hagués agradat que l'obra hagués estat més extensa, i que haguessin representat la primera part de la història, el creixement d'Èdip. Les sensacions que em van provocar tan a mi com al públic, van ser generalment de frustració i d'engany, i realment crec que és el que volien transmetre. M'encantaria veure una altra obra d'aquesta companyia!!

Valete omnes!!

Bernat Pareja ha dit...

Salvete!

Pocs cops passa que la representació supera al llibre, i en aquest cas crec que ho han aconseguit. L'obra es veia molt treballada, tant per la part escènica com per la part d'escenografia. La posada en escena era fàcil d'entendre degut al canvi d'escenari que provocaven les diferents il·luminacions. Cal destacar que tenia molt mèrit fer aquesta obre només amb 4 actors, ja que hi havia diversos personatges a interpretar, i el fet de que els protagonistes també fessin de cor quan no sortien a escena era molt curiós. L'obre en si em va agradar molt i trobo que van saber tractar un tema com és la tragèdia amb molta passió. L'història d'Èdip em va impressionar quan la vam treballar i em feia especial il·lusió anar-la a veure. Per acabar, vull recomanar a tothom que que no conegui l'obra que la llegeixi i s'informi ja que aquesta obra no només t'explica la història d'Èdip, sinó que és una clara lliçó de vida

Anònim ha dit...

Salvete!
Com a alumne que l'any passat va treballar l'obra d'Èdip al teatre i a classe de literatura universal, la representació em va encantar!
El que més em va agradar va ser el cor; com anaven vestits, és a dir, el seu vestuari amb aquelles màscares que eren una imitació de les antigues màscares de teatre grec, que em va recordar una miqueta als sense cara de la pel·lícula el viatge de chihiro·
La història d'Èdip, és una tragèdia que m'agrada pel que simbolitza; és a dir, que la recerca de la veritat pot acabar per martiritzar-te tant fins al punt de no poder més com vam veure que li passava al protagonista·
valete!

Anònim ha dit...

Salvete tripulants
He de dir que les meves expectatives ja eren optimistes abans d'arribar al teatre, i com esperava, ho vaig gaudir igual que durant la lectura l'any passat. Vaig trobar també, que el fet d'estar adaptada a quatre actors podia dificultar el transcurs o la fidelitat a l'obra, al no ser així, s'ha de valorar la gran feina de recursos de la companyia que sens dubte deuria assolir els seus objectius en la meva opinió. Destaco el recurs de les disfresses amb les característiques mascares gregues que feien de cor. Tan de bo poguéssim veure, aviat, la mateixa obra però amb tots els personatges emmascarats com van comentar els actors durant l'última sortida.

Unknown ha dit...

Personalment tant el llibre com l'obra m'han agradat molt, l'obra va estar molt ben representada i no es feia pesada i és fàcil seguir el fil.
Que els actors estiguessin disposats a comentar i parlar tant de la representació com del significat de l'obra va ser genial.
Estaria prou bé anar a veure més obres teatrals com aquesta i no només els humanistes, ja que tots ens podem sentir identificats.

Anònim ha dit...

Salvete omnes!
L'obra que vam anar a veure va agradar-me molt. Tot i que m'havia imaginat els fets i personatges d'una manera diferent, doncs mentre que comentàvem la història a classe cadascú es fa les seves pròpies històries, han sabut treure molt partit a l'escenari del teatre. A més, era una obra molt apropiada per a aquells que no havíen treballat la història anteriorment, doncs el cor s'encarregà d'explicar els fets anteriors i posteriors al que es va representar ahir. Una obra espectacular basada en una història extraordinària i de la que es pot aprendre molt. Per acabar, m'encantaria veure en un futur el desenllaç amb Antígona, segur que és tant interessant com la representció d'ahir!

Kènia ha dit...

Bones tripulants!
La veritat és que em va agradar molt la representació que vam veure. Crec que és molt difícil fer una adaptació d'aquest mite amb tan sols quatre persones que, a més de fer els personatges també van fer el cor, que trobo que ho van saber resoldre molt bé, així com l'aparició d'Èdip cec. La part que més em va agradar va ser el discurs final d'Èdip on tots plegats vam poder experimentar una petita catarsi tot i saber què passaria van aconseguir que ens sentíssim identificats amb ell.
Llarga vida al teatre!

Unknown ha dit...

Salvete!
Ahir, dimarts dia 14 de març, vam anar els humanistes de 1r i 2n de batxillerat al teatre a veure la famosa tragèdia d'Èdip Rei.
Des de la meva experiència personal, de l'any passat, en treballar aquesta tragèdia grega, vaig veure com de difiícil era fer teatre i aixó que erem bastants; em va sobtar que només amb quatre persones poguessin representar-la tant bé. El que més em va agradar, va ser l'estètica que van fer servir pel cor i el joc de llums que donava un efecte misteriós als personatges.
Èdip Rei és una obra que em crida l'atenció pel seu tema principal; ningú no pot escapar del seu destí.
També m'agrada la lleieltat d'Èdip en averiguar la veritat absoluta encara que ell en surti mal paradíssim.
Espero veure en un futur més adaptacions com aquesta.
Valete!

Anònim ha dit...

Salvete tripulants!
La veritat és que la representació d'aquesta obra em va agradar bastant. Primer de tot volia dir que me la imaginava bastant diferent, i els personatges es van representar d'una manera molt interessant. Amb només 4 persones van representar la tragèdia i és molt treball, jo pensava que eren unes 7 persones i al final va ser una cosa que em va impressionar molt.
Jo l'any passat no feia literatura i no vaig treballar Èdip Rei, però amb aquesta representació s'entén molt bé l'obra.
I finalment també voldria dir que ens van comentar que també feien Antígona i m'agradaria veure-la perquè són una companyia que em van agradar molt com feien la representació!
Valete!

Anònim ha dit...

Salvete tripulants!
Personalment la representació d'Èdip rei em va agradar molt! Vaig gaudir d'aquesta funció teatral amb el mateix interès que hi posava quan ens explicaven la tràgedia de Sòfocles a classe. Des d'aquell dia que esperava amb moltes ganes veure l'obra de teatre. És cert que, en comparació a la versió original, va ser un tant diferent, tot i que el missatge principal es va transmetre igual. La veritat sempre surt i els "i si..." que ens rumiem tant hauríem deixar-los a un costat i prendre decisions segures. La companyia que va representar la tragèdia ho va fer fantàstic i el treball que s'amagava darrera es va notar. Malgrat algunes modificacions l'adaptació va ser molt adient, els actors i l'ambient van fer de l'obra una representació molt emocionant.
Valete!

Anònim ha dit...

SALVE!
Haig de reconèixer que vaig passar una estona molt i molt bona. L'obra va ser molt bona, em va agradar molt el personatge del cor i com el van representar, la millor escena va ser la última on Èdip Sortia amb la tela al cap va ser molt emocionant, em va posar la pell de gallina. Sens dubte que tornaria anar tots els cops que fes falta. Em va encantar i crec que activitats com aquestes ajuden a reforçar el material treballat a classe.

Valete.

Unknown ha dit...

Salvete!

Personalment l'obra em va agradar molt. Com han comentat abans els meus companys, aquesta obra la vam treballar l'any passat i creia que la posada en escena no em sorprendria, però tot el contrari. Va ser realment genial, crec que va superar totes les expectatives. Van saber captar l'atenció de la gent des del principi fins el final, tot i que ja coneixíem com acabava no ens voliem perdre ni un instant.

En conclusió, crec que fa ser una activitat molt maca i perfectament representada.

Unknown ha dit...

Salvete tripulants!
"Edipo Rey" por haber sido escrito en el siglo V a.C. me daba de impresión de ser una obra dificil de comprender, pero realmente me ha parecido muy interesante. Lo que más me ha gustado de la obra es que da una lección de vida, enseña los valores humanos, como puede convertirse la máxima felicidad en la máxima tristeza y desesperación.
Tuve suerte de ver la famosa tragédia de Edipo Rey en el teatro; de hecho,la adaptación me ha parecido muy bien pensado, expresaba la idea principal de la obra en detalles y los actores muy profesionales, se veía que les apasionaba su trabajo.
Valete!

Anònim ha dit...

Salve!
Edip Rei és una tragèdia grega molt antiga i alhora molt actual, podiem veure reflectides diverses coses de l'actualitat. L'any passat els que ara estem fent 2n vam llegir aquesta tragèdia a literatura universal i vam fer un intent de representar-la, però no va ser possible finalitzar-la... Tot i això, aquesta tragèdia la vam treballar moltissim i per tant al veure-la representada ja sabiem tota la trama però tot i saber-la de memoria no es va fer gens pesada! Em va fer molta il·lusió veure el paper que representava jo a l'obra i per tant veure realment com ho hauria d'haver fet!
Va ser una obra molt enrriquidora i em va encantar que els actors responguessin totes les preguntes que va fer el públic.

Vale!

Anònim ha dit...

Salvete omnes!

Personalment havia sentit a parlar d'Èdip rei i sabia el fil conductor de la tragèdia, però a diferència dels meus companys de classe, els quals van fer literatura universal l'any anterior, no m'havia endinsat en ella i, per tant, poder conèixer de fons l'obra.
El fet d'haver realitzat la sortida al teatre em va fer poder entendre el fi el què era la tragèdia d'Èdip.
S'ha de reconèixer que els actors de l'obra ho van fer estupendament i van ser molt clars a l'hora de poder entendre-la i a més a més van saber-ho fer de manera que captés l'atenció al públic i no es fés gens pesada.
Per finalitzar, remarco que vaig trobar molt bona idea els canvis que feien els personatges a l'hora de fer de cor o d'actors. Això requereix un gran esforç ja que només eren 4 actors.

Valete!