26 de març del 2018

TARRACO SCIPIONVM OPVS!

Gens classica de 2n, MMXVIII
El proppassat dimecres, 21 de març, tot estrenant la primavera, els humanistes de 2n de batxillerat vam dedicar el dia a visitar Tàrraco, la ciutat romana que s’amaga sota l’actual Tarragona. Ens llevàvem a unes hores més matineres del que acostumem i molts no coneixíem el territori que anàvem a veure, però si una cosa compartíem era la il·lusió per fer aquesta sortida de la qual n’havíem estat parlant des de feia ja uns quants mesos.

Vam arribar al nostre destí cap a les 9 del matí, el Sol primaveral ens va rebre amb els braços ben oberts i, esmorzats, ens vàrem disposar a començar el nostre particular viatge al passat. La primera parada fou el circ de Tàrraco, un edifici públic de caràcter lúdic amb capacitat per a 25000 espectadors i que es va aixecar durant el govern de l’emperador Domicià, els darrers anys del segle I d.C. A mesura que caminàvem per la Rambla Vella ens semblava més impressionant la majestuositat d’aquesta construcció de l’antiguitat: amb 325 metres de llargada, gairebé la meitat que les dimensions del Circ Màxim a Roma, ocupà la mateixa longitud que l’avinguda actual. Només pensar en totes les quadrigues, bigues i d’altres ludi circenses que s’hi celebraven feia segles, la nostra admiració anava en augment.

Fotografia by Cristina Tamashiro
Seguidament la Via de l’Imperi Romà ens dirigí a l’Antiga Audiència, situada intramurs a la plaça del Pallol, on vam descobrir una maqueta que mostrava quina era la distribució urbanística de Tàrraco i que va servir de suport per tal que alguns companys expliquéssim diverses dades sobre els edificis intramurs i extramurs de l’antiga urbs, com el teatre, l’amfiteatre, el circ, els dos fòrums o la necròpolis. A continuació, vam seguir el camí del Passeig Arqueològic que voreja la muralla romana. D’aquesta, com a curiositat, dir que se’n conserven 1100 metres que conformen el perímetre del casc antic dels 3500 originals. Durant el recorregut, ens vam topar amb algunes rèpliques d’escultures, familiars pels  que cursem Història de l’Art, com l’August de Prima Porta o la Lloba Capitolina alletant els nadons fundadors de la capital de l’Imperi, Ròmul i Rem. Fins i tot, vam trobar diverses columnes de granit provinent de la mítica ciutat de Troia!

Fotografia by Anna Planas
Sortint per la darrera poterna, era hora de fer-nos la “famosa” i tradicional fotografia davant del MNAT amb la inscripció “TARRACO SCIPIONVM OPVS” de fons. Després de fer honor a la tradició –un bell i vell costum de la nostra gens classica- vam entrar al museu per visualitzar un breu vídeo explicatiu i, posteriorment, visitar les peces arqueològiques que es conserven en el seu interior: escultures d’herois i déus, mosaics, columnes, altars, objectes quotidians... totes mantenien el seu encant antic que tant les caracteritza.

Més enllà del museu, vam tenir l’oportunitat de pujar a la part més alta de la Torre del Pretori a través d’unes escales cargolades que, durant uns minuts, van semblar eternes. L’ascensió, però, va valer la pena quan des d’aquest mirador privilegiat vam poder contemplar les vistes de tota la ciutat de Tarragona. A banda de l’espectacular mar que teníem davant nostre i que lluïa d’un color turquesa preciós. Després de fer-nos fotografies per captar aquests moments especials, vam baixar a les amples voltes per les quals els espectadors entraven a les grades del circ i el sostenien. Finalment, i per posar punt i final a la nostra peregrinació al passat, ens vam dirigir cap a l’amfiteatre.

A diferència d’altres ciutats romanes, el de Tàrraco es construí fora de la ciutat i molt a prop de la Via Augusta. Molt ben situat a primera línia de mar, aquest amfiteatre podia arribar a acollir 15000 espectadors que veurien les munera gladiatoria i venationes asseguts a les graderies, de les quals se n’ha conservat gairebé la meitat de la seva totalitat. A més a més, conté una particularitat que el converteix en únic i són les restes d’una basílica paleocristiana amb planta de creu llatina que va ser erigida al segle VI, anys després que el bisbe cristià Fructuós i els seus diaques foren cremats a la seva arena i que el fet motivés la reforma per honorar els màrtirs. Afortunadament, no érem els únics turistes en aquell moment i la càvea acollia a tantes persones que no era complicat imaginar-se que tots estàvem presenciant un espectacle in situ tal i com feien els antics romans.

Fotografia by Cristina Tamashiro
Per últim, vam dinar pels voltants de la Rambla Nova i continuàrem captant records amb fotografies. Havia arribat el final de la nostra visita per la ciutat que recull tan enorme quantitat de patrimoni històric i que, fets desconeguts per alguns de nosaltres, va ser la segona capital de l’Imperi Romà durant uns anys i també va acollir, per exemple, l’emperador August entre els anys 26 i 25aC o, posteriorment, Adrià.

En definitiva, vam aprendre moltíssimes coses noves i vam gaudir d’una sortida tots junts que ens apropà, una vegada més, al les nostres arrels i, sobretot, ens va recordar que la cultura i la civilització romana segueixen tan vigents com ho eren durant els seus orígens, quan mai ningú no podria haver imaginat tota la repercussió que han tingut amb el transcurs dels segles.

Gaudiu de la presentació que segueix amb les magífiques fotografies captades per la nostra companya Cristina i del vídeo enregistrat per en Bernat!

Ana Martínez García

View post on imgur.com

Salvete omnes!

Primer de tot felicitar a l'Ana per aquesta entrada tan maca i elaborada que ha fet, de primera mà se que ho ha fet amb tot el carinyo del món.
Personalment em va agradar molt la sortida a Tàrraco, vam fer un viatge en el temps que em va transportar fins a aquella època romana. Vaig viure cada lloc visitat d'una manera meravellosa i tinc clar que aquest any no faltaré a la Tàrraco Viva.

També he de dir que em va produir una mena de tristor i emoció quan vam fer la foto tradicional de cada any, ja que aquesta significa que la nostra etapa com a tripulants està acabant-se, però la nostra petjada sempre quedarà ferma al vaixell!

Valete! I bona Setmana Santa!

Anònim ha dit...

Fantàstic entrada resumint el nostre gran dia!
Definitivament va ser una excursió que va valdre la pena, ja que vam aprendre moltes coses i vam gaudir del dia tots junts. A més, quina sort la nostra de tenir tan aprop ciutats plenes de restes com aquestes amb una gran història darrere.

Unknown ha dit...

Salvete omnes!

M'encantaria poder tornar a repetir una excursió com aquesta!
Vaig disfrutar molt durant tot el dia.
Vam poder visitar, per fi, la famosa ciutat de Tàrraco amb les seves fantàstiques ruïnes romanes. Fins ara només n'havíem parlat a classe i havíem vist videos de reconstruccions digitals.
Però arribar allà i poder-ho veure amb els nostres propis ulls, no té preu. A més a més amb unes explicacions aclaridores dels companys.

S'ha de dir que s'ha escrit una molt bona crònica i unes fotografies esplèndides amb les que he passat una bona estona rient amb algunes d'elles.

Bona Setmana Santa a tots,

Salvete!

Aquesta sortida a Tàrraco ha sigut de les millors. Fer una excursió sobre un tema que estem estudiant tan interessant, on els companys ens feien les explicacions i a més, el grup era reduït, ha fet d'això una gran experiència. Sentar-se en l'amfiteatre i veure el mateix que veien els romans antigament ha sigut realment impactant
Cal dir que la crònica ha estat molt bona feina al igual que el reportatge fotogràfic.

Bona Setmana Santa!

Maria Zarzoso ha dit...

Salve!
Si bé és cert que jo ja havia visitat la ciutat anteriorment mai ho havia fet tan a fons com aquesta vegada. No havia estat plenament conscient de la importància i l'esplendor de l'antiga Tàrraco i les meravelles que albergava. Per fortuna, moltes de les restes arquitectòniques encara es conserven i aquest és un motiu més per sentir-nos orgullosos del nostre patrimoni arquelògic.
Visitar l'amfiteatre em va permetre, per uns moments, convertir-me en un espectador romà més i imaginar com devia ser una batalla de gladiadors. La visita a la muralla i al museu em van semblar força interessants i vaig poder descobrir trets culturals i socials dels romans que desconeixia.
Aquesta sortida, sens dubte, ha estat la millor que he fet en tot el que portem de curs.

Salvete omnes!
Llegeixo aquesta entrada uns dies tard, però la setmana santa em té una mica absent...!
Com bé deia l'Ana en aquesta crònica tan maca que ha escrit, encara recordo com portàvem mesos i mesos parlant d'aquesta excursió i desitjant que arribés el dia d'anar-hi. Per desgràcia un virus em va fer quedar amb les ganes de redescobrir Tàrraco, aquest cop amb els companys del vaixell, cosa que ho feia més especial. Després d'haver llegit aquesta entrada, encara em fa més rabia haver-m'ho perdut, però moltes gràcies per, a través del blog, fer-me tastar una mica del que va ser l'excursió. Me n'alegro moltíssim que gaudíssiu molt d'aquest viatge al passat! I, sobretot que aprenguéssiu de primera mà tot el que va suposar Tàrraco per al gran Imperi Romà.
Valete!!!

Salvete omnes!
Per començar vull dir que va ser el primer cop que vaig anar a Tàrraco i definitivament vull tornar. Va ser una excursió que des de l'any passat ja havien comentat i finalment va arribar el dia. Em va agradar bastant per no dir molt. Va ser un dia bastant intens i on vam poder visitar el circ, l'amfiteatre, les muralles, el museu, la maqueta... A més a més em va agradar anar ja amb uns coneixements previs de Tàrraco. El fet que anéssim el nostre grupet de llatí i grec es va fer més dinàmic. Molt bona excursió que espero que altres cursos puguin fer. Per acabar, donar les gràcies els companys de Tàrraco d'haver fet una explicació dels diferents llocs in situ i a l'Ana per haver fet aquesta entrada.
Bona setmana santa!

Salvete omnes!

La visita a Tarragona, per a mi, va ser molt interessant i plena d'il·lusió pel fet que era el primer cop que la trepitjava pròpiament, en comptes de passar pel seu costat amb el cotxe. Tot el patrimoni històric i arqueològic que conté em va guanyar des del primer moment i sento que vaig gaudir tots els moments i, en gran part, va ser gràcies a la companyia del grup que vam anar-hi. Sens dubte tornaré ben aviat i tant de bo pel festival de la Tàrraco Viva que se celebrarà al maig. Per últim, moltes gràcies pels comentaris!

Vale!

Salvete omnes!!

La visita a Tarragona va ser màgica i molt interessant. Va ser un luxe haver pogut visitar la ciutat amb els companys recorrent tots aquells espais històrics que encara ens ofereix la ciutat. La sortida a Tarragona va ser molt especial ja que tots la esperàvem amb moltes ganes i efectivament ens ho vam passar d'allò més bé.A més a més vam gaudir de les exposicions que ens van fer els companys in situ de cada estructura històrica.

Felicitats Ana has fet una entrada magnifica i molt treballada.

Salvete!

La sortida a Tarragona va ser d'allò més interessant. Vam poder visitar un munt de llocs, i el que és més important, els nostres companys ens van anar explicant una mica de cada un d'aquests.
A part de poder aprendre moltes coses, vam gaudir de la companyia entre uns i els altres, tots junts ens ho vam passar molt bé!

Finalment dir que aquesta entrada està molt ben treballada i molt ben feta!

Salvete!

La sortida va ser molt amena, interessant i valuosa. Tarraco és una d'aquelles ciutats que cautiva, i en aquest cas, gràcies al seu gran passat del qual avui podem gaudir veient algunes restes com vàrem fer. Una de les millors sortides del curs, sens dubte!

I felicitats per aquesta gran entrada Ana!

Unknown ha dit...

Salvete omnes!

Aquest cop va ser el primer que visitava Tarragona, mai havia parat a veure la quantitat de patrimoni arqueològic que conté. Això no obstant, va ser la millor manera de fer-ho.

Enriquir-nos de coneixements esmentats a classe veient-los en persona és, evidentment, la millor manera d’aprendre. A més a més, visitar Tarragona com a romans va fer que em sentís com un d’ells, ja que vam poder presenciar en persona molts llocs dels quals encara queden parts, un fet que en poques ciutats passa.

Així doncs, va ser un visita molt dinàmica de la qual vam poder aprendre molt més.

Anònim ha dit...

Aquesta sortida va ser una de les millors de tota l'etapa de batxillerat. Malgrat ser un dia molt intens i ple de visites, em va encantar. Tot i que era la segona vegada que visitava la ciutat, vaig descobrir nous llocs i la companyia ho va fer encara més especial.
Poder trepitjar on fa uns segles trepitjaren els nostres avantpassats romans, poder seure a les grades de l’amfiteatre... va ser màgic i molt interessant.
Estic totalment d’acord amb el que diu l’Olga; va ser una sortida extraordinària però que significa quasi el final del nostre viatge com a tripulants del vaixell.

Salvete tripulants!

Primer de tot donar l'enhorabona a l'Ana per la genial crònica que ha fet d'aquesta sortida, gràcies. Personalment, haig de dir que aquesta sortida va ser d'allò més productiva ja que vam poder comprovar in situ el llegat que van deixar els romans a la famosa Tàrraco. El patrimoni arqueològic que es troba allà, sens dubte, és un dels millors que hi ha ja que retracta l'essència de l'Antiga Roma i el fet de palpar-ho de prop va ser impresionant. A més a més, gràcies a les explicacions dels nostres companys vam poder enriquir encara més els nostres coneixements. Va ser una sortida fantàstica!

Bernat Pareja ha dit...

SALVETE !

Felicitats Ana per aquesta genial crònica del dia. Personalment m'ho vaig passar molt bé visitant una ciutat amb tanta història i tant encant com és la part antiga de Tarraco... i tant antiga, ja que trepitjaves història a cada pas que feies i et podies imaginar les ciutats plenes de romans passejant, venent, comprant, anant a les termes, al circ... Les imatges estan molt bé i cal felicitar la Cristina, però veure-ho in situ no té pèrdua i és una visita molt recomanable. A més a més, el fet d'anar tots els alumnes de l'humanístic va ser un alicient per aprendre tots junts alhora que ens ho passàvem bé.

Una gran experiència, sens dubte

Valete

Anònim ha dit...

Salvete! Felicitats Ana per aquesta gran entrada!

La veritat és que va ser una sortida que vaig gaudir molt, per molts va ser la primera vegada en visitar Tarraco i va ser molt maco fer aquest petit viatge tots junts. Em va agradar poder tornar enrrere, conèixer més profundament la cultura clàssica d'aquesta ciutat romana, i veure les edificacions que hem estat veient i treballant aquest curs. Gràcies també als companys que van fer una visita guiada exclusiva per a nosaltres.

Espero que els propers anys es segueixi fent aquesta sortida ja que crec que està molt bé guardar aquestes experiències i no hi ha millor manera que gaudir petits moments com aquests per despedir una etapa de la nostra vida amb els nostres companys.

Valete tripulants!

Salvete omnes!
Aquesta excursió a Tarraco em va agrada molt. La història de l'Antiga Roma és molt interessant i és realment meravellós que es conservi tant patrimoni com a Tarragona. A més a més, tenim la sort de viure molt a prop d'aquesta ciutat i poder fer una sortida per disfrutar del patrimoni arqueològic in situ. Per aquesta raó crec que ha sigut una de les millors sortides.
Per acabar, cal dir que Tarragona és una de les ciutats que s'ha de visitar, ja que va ser una de les més importants durant l'Imperi Romà, és per això que recomano a tothom que tingui la posibilitat de visitar-la que no ho dubti i vagi a passar alguns dies a Tarragona.

Salvete omnes!!
Una entrada espectacular d'aquesta excursió que tant vem gaudir. És molt interesant quantes coses es segueixen mantenint en Tarragona de quan els romans hi van estar. Una ciutat preciosa que em va deixar amb moltes més ganes de descobrir més coses sobre ella. Espero que ens puguem reunir un altre cop a Tarragona i poder gaudir un altre dia d'aquesta ciutat tan meravellosa!!!