10 de març del 2013

Baetulonenses per unum diem!

             

Dijous passat, 7 de març, desprès d’un llarg trajecte en metro (per a uns més que per a  altres),  vam arribar a l’estació de Badalona-Pompeu Fabra no del tot conscients del que ens esperava a l’antiga ciutat romana de Baetulo, on s’hi conserven una gran quantitat de restes materials, testimoni mut però molt eloqüent alhora de la petjada dels nostres il·lustres avantpassats.  I dijous, com ja van fer antics companys,  les anàvem a recórrer per unes hores ...

Només entrar al Museu, el nostre guia, l’Abel Marco, es va presentar, enèrgicament, amb una salutació més que coneguda al Vaixell: Salvete omnes! Ell va ser l’encarregat de descobrir-nos amb entusiasme la ciutat començant per la seva fundació, als primers decennis del segle I aC, i mostrant-nos la seva ubicació i estructura. La primera parada del recorregut va situar-nos a la Casa dels Dofins, una domus emplaçada a la part alta de l’antiga ciutat romana que va servir per fer-nos una idea molt aproximada a escala real (so ambiental i veus incloses!) de com eren les cases benestants de l’època i com vivien les famílies més privilegiades.  Seguint amb el tema de l’habitatge, i situat en un altre edifici, s’hi troba el Jardí de Quint Licini, on vam fer la segona parada. Es tracta de les restes de l’estanyol del jardí d’una casa, on també ens vam  poder submergir en l’ambient idíl·lic i retirat d’un autèntic jardí romà.

Ja al Museu vam fer l’últim tram del que restava de visita. De fet, el subsol museïtzat és la part principal i la més extensa.  Les restes que s’hi conserven ocupen uns 3400m2. Així doncs, sota una il·luminació tènue, vam recórrer les Termes de Bètulo amb les seves estances –palestra, frigidarium, tepidarium, caldarium,…- i el Decumanus, gràcies al qual vam observar restes de carrers, clavegueram, diverses tabernae i restes d’altres edificacions de l’època.

Per acabar, com en tot museu, vam visitar les corresponents vitrines que recullen petits objectes quotidians i escultures trobades durant les fases d’excavació arqueològica, de les quals en destaca la Venus de Baetulo, una escultureta de la deessa de l’amor i de la bellesa que s’ha convertit en una de les peces més representatives del museu i en tot un símbol de la prosperitat de la ciutat de Badalona.

Com us podeu imaginar, el recorregut -de gairebé quatre hores!- va ser intens i farcit de continguts i explicacions molt interessants i amenes per part de l’Abel.  Una sortida, en definitiva, profitosa i  útil per recordar, aclarir i aprendre nous aspectes del món romà ja estudiats a classe.  I perquè pugueu ser espectadors del que vam visitar, us deixo amb el reportatge fotogràfic de l’Aina.

Valete!

Andrea López  [text]
Aina Vallés  [fotografies]
2n de Batxillerat




17 comentaris:

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Felicitats per l'entrada, Andrea i Aina. Bona feina! Una crònica acurada i un testimoni visual de la nostra visita a les restes romanes de Baetulo. Vam ser betulonesos per un dia, sí senyor!

Unknown ha dit...

Salve!
Enhorabona per la realització d'aquesta entrada tan precisa i detallada sobre la sortida.
He gaudit molt llegint tot el que ens explica l'Andrea i amb les fotografies de l'Aina. Espero poder realitzar aquesta mateixa sortida l'any vinent amb els meus companys, ja que nomes veient les fotografies m'ha entrat curiositat per saber una mica més sobre la vida i l'habitatge dels romans.
Salve!

Ignasi ha dit...

Salvete!

La sortida va estar molt bé, sincerament. Personalment crec que es va poder fer una mica pesada pel fet de ser 4 hores seguides de peu amb explicacions constants, però pot ser gràcies al guia que ens va tocar, es va poder fer més dinàmic i menys aborrit. La excursió no va tenir cap desperdici.

Valete!

Charlene ha dit...

Salvete!

Primer de tot voldria felicitar l'Andrea per l'entrada i per tots els detalls que ha donat (per que la gent que no hi hagués estat sabés tot el que vam fer) i també a l'Aina per aquest gran reportatge fotogràfic de l'excursió que vam fer els alumnes de 2n de batxillerat.

La veritat és que va ser una excursió bastant gratificant, tot i estar quasi 4 hores de peu (que ja ens estem tornant grans..). Veure amb els nostres propis ulls tot allò que hem anat estudiant durant aquest curs ha estat una eina que ens ha ajudat a comprendre i veure millor com vivien els romans en aquella època.
També voldria remarcar els videos de les diferents zones del museu i les seves reconstruccions dels jardins i les domus ja que, com he dit, ens han ajudat a veure com era la Bètulo de l'època romana. I també les anècdotes tan interessants que ens anaven explicant al llarg del nostre recorregut..

Com ens van dir, a Barcino no es conserven tant bé les restes romanes com a Bètulo i al reportatge ja es pot veure! Però bé, que hi farem!

Vale!

Jordi Rojas ha dit...

Salve,

Bona entrada Andrea i bones fotos Aina. Gran reportatge.

La sortida, veritablement, va ser molt interessant. Vam tenir la oportunitat de veure unes de les restes romanes més importants de la península. Com diu l'Ignasi, es va fer una mica llarga, però crec que va valdre la pena.

Personalment, el que vaig trobar més interessant va ser el parel·lelisme que hi ha encara avui en dia entre la vida romana i la nostra. Amb uns 2000 anys de separació hi ha coses en les que hem cambiat, però altres que encara ens podem considerar romans.

Valete!

Cristina C ha dit...

Salvete!

Felicitats a l'Andrea pel text de l'entrada i a l'Aina pel reportatge fotogràfic!

Aquesta sortida a Baetulo a Badalona em va agradar bastant, tot i que va ser un pèl cansada degut a les quatre hores de peu. Cal dir que el guia donava dinamisme gràcies a algunes anècdotes divertides que ens explicava, la qual cosa em va fer veure que els romans eren persones com nosaltres, com avui en dia.

Valete!

Laia Ruiz ha dit...

Salve!
Una pena que no poguès anar a aquesta sortida, però gracies l'entrada de l'Andrea i l'Aina em puc fer a l'idea del recorregut que vau fer!

M'han agradat moltisim les fotografies de dins el museu.

carlota ha dit...

Salvete omnes!
Estic d'acord amb els meus companys, la visita va ser un pèl cansada perquè va ser molt llarga, però el museu em va semblar molt interesant.
Em va agradar molt sobretot com ens ho explicaba tot el guía, jo particularment vaig entendre tot perfecte i a més a més les explicacions i anècdotes eren molt divertides.
Esta clar que hem de donar les gràcies els romans perquè gràcies ens han ensenyat moltíssimes coses.

Andrea molt bon escrit, trobo que ho has explicat tot a la perfecció i Aina enhorabona per les fotos!

Aina ha dit...

Salve!
Felicitats Andrea, una bona explicació de la sortida a Baetulo.
Personalment hem va agradar molt la visita, no m'he l'esperava així la veritat. I com han dit els meus companys encara que va ser molt llarga, l'Abel Marco ens la va fer més amena i divertida, amb anècdotes dels romans que en alguns moments fins i tot ens feien riure.

Vale!

Joana Bassó ha dit...

Salvete!

M'han agradat molt aquestes fotografies i m'han entrat ganes d'anar a visitar aquesta antiga ciutat romana on s'hi conserven aquestes restes materials. Espero que l'any que ve hi anem.

Vale!

Marc Palau ha dit...

Salvete!
La sortida a Baetulo em va agradar molt i crec que a tots els altres companys també! va ser un pel llarga però apart d'això va ser una visita molt interessant, en la que vam aprendre moltes coses de com vivien en l'antiguitat, come eren les cases, carrers, plaçes romanes... i tota l'història de la ciutat de Baetulo. Així doncs una visita ben profitosa que repeteixo, ens va agdarar molt!

Valete!

meritxell ha dit...

Hola!!

Primer de tot felicitar a les meves companyes Andrea i Aina per aquesta entrada i per aquestes fotografies.

Personalment em va agradar molt aquesta sortida, la vaig trobar molt interesant i dinamica. Si que hauria de dir que tal i com han dit els meus companys, si que al final se'm va fe una mica pesada, ja que eren moltes hores dempeus i amb explicació contant.

També m'agradaria remarcar que el guia ho va fer molt be, i que la seva manera de fer les explicacions i el seu dinamisme i claretat ajudavent molt.

Tornaria a repetir aquesta sortida!

Vale!!

Marta Molgosa ha dit...

Salvete!

Primer de tot felicitar a l’Andrea per l’entrada i també a l’Aina per el reportatge fotogràfic.

Personalment vaig gaudir molt de la sortida, la vaig trobar molt interessant. El que més em va agradar, és la Casa dels Dofins ja que allà vam saber amb detalls la vida d’un romà benestant i també m’agradaria destacar les termes, perquè a la classe, al meu grup ens va tocar preparar el treball i exposar-lo, per tant a l’hora de la visita va ser molt curiós veure tot allò que havíem estudiat, representat.

Cal destacar també la feina del guia, ja que la sortida va ser llarga però ell la va fer més divertida, i ens explicava anacoretes de manera que algunes conceptes importants ens quedessin gravats .

Penso que ha sigut una sortida profitosa, i sincerament hem après moltes coses que desconeixien, ja sigui des de la manera de viure fins a la ciutat romana... Ara bé, cal dir que anàvem força preparats, ja que la setmana anterior havíem fet totes les exposicions del treball de civilització romana.

Valete!

Teresa ha dit...

Si voleu sentir-vos Baetulonenses per unum diem de nou, des del bloc "Aracne fila i fila" us convidem a participar a la Magna celebratio de Badalona. Si us hi animeu, deixeu un comentari en el següent article: http://blocs.xtec.cat/aracnefilaifila/2013/03/19/magna-celebratio-mmxiii-ja-hi-tornem-a-ser/-
El Jordi us explicarà tots els detalls que necessiteu.
Vale senator!

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Plurimas gratias, carissima Teresa, tibi agimus. Animats estem a seguir aquesta aventura que vam enfilar ara farà tres anys i jo també us animo, tripulants de l'Odisseu, a deixar els vostres comentaris a partir d'aquest moment. La Magna ens espera!

laura Calvo ha dit...

Salvete!!
Primer de tot felicitar a les nostres companyes!
Personalment vaig disfrutar molt d'aquesta sotirda, però he de dir que va ser una misa pesada pel fet que va durar 4 hores,tot i així ve ser una sortida molt interessant i de la que vaig poder parendre moltes coses i entendre molt millor la manera que tenien de viure els romans ja que no es el mateix estudiar-ho que veure-ho des de prop. També vull aprofitar per dir que encara que fos una sortida que va durar 4 hores, el nostre guia va fer una feina molt bona i la va fer més divertida.
Valetee!

Unknown ha dit...

Moltes felicitats per l'entrada, esta genial!
La veritat es que la sortida em va agradar molt, era molt interessant encara que com diuen els meus companys 4 hores es van fer una mica llargues, peró encara que va ser llarga va ser molt interessant com e dit abans i ens va permetre entendre millor la manera de viure dels romans.

Valete!